motto

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you - and then you win."

miercuri, 17 martie 2010

Exercitiu de salvare la telegondola

Promisesem c-o sa scriu despre asta, si am cam intarziat ceva timp. Scuze.

La acest exercitiu de salvare a fost prezenta si o echipa de televiziune, care a realizat un scurt "clip" ce a fost prezentat (fiind editat in mod diferit) la buletinele de stiri de la mai multe televiziuni. Iata mai jos una dintre variante:


Se impune neaparat o precizare: la un moment dat, seful de instalatie spune "[...] oricand, intr-o pana de curent [...]"

Nu va ingrijorati; este foarte important sa stiti ca o simpla pana de curent NU duce la declansarea unei astfel de actiuni de salvare. Asa ceva se intampla numai in ultima instanta.
In lipsa alimentarii electrice, precum si in alte situatii care impiedica functionarea telegondolei cu motorul principal (electric), se porneste motorul de avarie (Diesel), cu ajutorul caruia se pune in miscare telegondola si se debarca toata lumea ramasa pe traseu. Viteza de deplasare este mai redusa, astfel incat dureaza aproximativ 25 minute pentru ca o telegondola sa parcurga traseul de la un capat la celalalt.

Iata o descriere succinta a exercitiului de salvare efectuat marti, 23 februarie 2010.

Scenariul este urmatorul: instalatia de telegondola a ramas blocata in urma unui defect mecanic care nu permite repunerea in functiune nici cu motorul electric, nici cu cel Diesel.
Intr-o telegondola ramasa suspendata deasupra parcarii sunt 3 persoane care trebuie salvate (bineinteles, e vorba de trei angajati de la telegondola, care s-au oferit pe post de cobai deoarece trebuie sa cunoasca si prin ce trece turistul atunci cand e coborat cu sistemul de salvare).

Pentru ca totul sa se petreaca cat mai realistic cu putinta, in telegondola respectiva este agitatie, se aud strigate (bineinteles, fiind vorba de angajati, strigatele sunt, pe jumatate in gluma, din gama "VREM SPORURI", "VREM CONTRACT COLECTIV DE MUNCA", "SA VINA ADMINISTRATORUL!").


Pe stalp urca un salvamontist, echipat cu ham si cu trusa de echipament necesar salvarii; trage dupa el o coarda, filata cu grija de o persoana ramasa la baza stalpului (si care poarta de asemenea ham, se va vedea in continuare de ce).


Ajuns pe platforma stalpului, salvamontistul trece coarda peste un suport montat pe stalp in acest scop.

Apoi fixeaza pe cablu un dispozitiv special cu rola, de care se agata cu o carabina.


Cu ajutorul acestui dispozitiv, porneste de-a lungul cablului, fiind incetinit de colegul ramas la baza stalpului, coarda trecand printr-un dispozitiv de franare fixat de hamul acestuia. Ancorarea se face deci chiar cu greutatea trupului lui.
Deplasarea pe cablu se face destul de lent. Salvamontistul este asigurat si cu unul din carligele hamului, prins de cablu, si care aluneca odata cu dispozitivul cu rola.


Deplasarea continua pana se ajunge la telegondola.


Odata ajuns la telegondola, coboara pe acoperisul acesteia, trece coarda cu care este asigurat peste un brat metalic al vehiculului, apoi fixeaza de acelasi brat dispozitivul de coborare (un vinci special), asigura usile telegondolei si le deschide din exterior.

Patrunde in vehicul.

"Convinge" unul dintre sinistrati sa imbrace hamul dedicat acestui tip de actiune de salvare, se asigura ca este legat bine de coarda dispozitivului de coborare si il lasa usor in jos pana la sol (franand coarda in permanenta). Odata cu coborarea primului salvat, celalalt capat al corzii urca cu cel de-al doilea ham de salvare, dupa cum se poate vedea din imaginea de mai jos, surprinsa chiar din hamul de salvare, in timpul coborarii.


Procedura se repeta pentru cel de-al doilea barbat, apoi cel de-al treilea. Dupa ce strange trusa de salvare cu cele doua hamuri, coboara si salvatorul, fiind franat tot de colegul ramas la baza stalpului.

Apoi intreaga actiune de salvare s-a repetat, evident cu o alta telegondola, fiind executata de data asta de unul dintre angajati (avand un salvamontist in telegondola, care a fost la randul lui "salvat"). Imaginea de mai jos il arata pe salvator lasandu-se pe coarda din telegondola, dupa coborarea tuturor celor prezenti in interior. Coarda este apoi trasa si stransa de cei ramasi la baza stalpului.


Ajunsi in siguranta la sol, isi dau seama ca strigatele lor legate de sporuri si CCM si-au pierdut ecoul in padure. "Pe jumatate in gluma" inseamna, totusi, ca cealalta jumatate e serioasa. Administratorul firmei a venit la telegondola, intr-adevar, dar numai ca sa ridice incasarile. S-a intors la birou fara sa treaca pe la actiunea de salvare.

Oamenii isi strang incet lucrurile.
Actiunea s-a desfasurat cu succes, dar, nush' de ce, se simt parca mai sinistrati aici jos, pe pamant.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu